Refleksjonsnotat- hvordan laget vi Bloomshi.com?

Det nærmer seg slutten på nest siste modul i emnet digital markedsføring. Her har vi hatt som oppgave å lage en nettbutikk, hvor vi selv velger hva vi ville selge. Ingen av oss i gruppen hadde opprettet en nettbutikk før, og det har vært mye å sette seg inn i. Hele prosessen har vært svært lærerik for oss alle, og jeg skal gå nærmere inn på hva vi har gjort i dette innlegget.

Hvordan vi valgte vårt konsept:
Dette var noe av det vi brukte mest tid på å komme frem til. Ideen vår var å selge enkelt og trendy tilbehør, samtidig som vi måtte skille seg ut ifra våre konkurrenter. I tillegg var det viktig for oss at nettsiden vår var oversiktlig og fin, og stod i stil med ideene våre. Tidlig i prosessen med valg av konsept fant vi ut av at målgruppen vår skulle være jenter i alderen 20-25. Dette var dels fordi vi selv er i den målgruppen, og har derfor automatisk et nettverk her i tillegg til å vite hvordan mange av oss responderer på forskjellige markedsføringskanaler og digitale plattformer.

 Bildet hentet fra  Bloomshi.com

Etter at vi landet på ideen med å selge tilbehør til jenter i alderen 20-25, begynte tankeprosessen rundt selve navnet på virksomheten. Vi ville ha et navn som både er enkelt å huske, men som også kan knyttes til logoen vi skulle lage. Vi kom derfor frem til Bloomshi, og bestemte oss for at vi skulle lage en egendesignet logo av en moderne blomst. Denne printet vi også senere på ett av våre produkter, totebagen.

Som nevnt over ville vi ha en enkel og fin nettside. Vi satt produktene i fokus med egenproduserte bilder, og var nøye på at fargene vi tok i bruk skulle matche produktene våre og logoen vår. På denne måten blir det en rød tråd gjennom Bloomshi, nettsiden og produktene.

Målsetting
Gjennom forelesningene til Karl Philip Lund ble vi kjent med OKR. Som gruppe satt vi ett key results hver, noe vi såklart diskuterte etter hvert som det ble satt. Vår objective var å lansere en nettside som var enkel å bruke og oversiktlig. Lisa ble teamleder her, og fikk ansvar med å loggføre målene i Basecamp.

Objective: lage en nettbutikk som er brukervennlig og oversiktlig

KR1: Vårt langsiktig mål er å få 150 følgere på Instagram (4/10)

KR2: Få 200 besøk på nettsiden innen siste eksamensdato (5/10)

KR3: Selge 10 produkter innen eksamensdato (8/10)

Over er da objective og de tre key results som vi satt oss som mål. Vi så ganske tidlig at vi ikke klarer det første målet, KR1, innen lansering av nettbutikken. Dette går for så vidt greit, da det også er et langsiktig mål. Vi jobber fortsatt kontinuerlig med å få flere følgere på vår instagram-konto.

KR2 har vi allerede nådd, noe vi såklart er veldig glade for. Den første bestillingen gikk gjennom allerede dagen etter at vi lanserte nettbutikken, og per dags dato har vi solgt 60% av vårt inventar. Dette er vi veldig fornøyd med!

Gjennomføring i Shopify
Det er flere prosesser som må planlegges og kartlegges når man oppretter en nettbutikk, blant annet logistikk og markedsføring. Ettersom vi er en liten virksomhet med et relativt lite lager, står vi for logistikken, markedsføringen og kundeservicen selv. Vi pakker og sender varene selv, og markedsfører Bloomshi og produktene selv gjennom Instagram og Linkedin, samtidig som vi snakker om det til vårt eksisterende nettverk.

Markedsføringen av Bloomshi
Vi valgte å ta i bruk Instagram, E-postmarkedsføring og Linkedin. Dette er tre kanaler som ikke koster oss noe å markedsføre på, med mindre vi for eksempel vil promotere via Instagram. Grunnen til at vi valgte disse kanalene er fordi vi selv har god kjennskap til det, og det er der målgruppen vår befinner seg, da med vekt på Instagram. Vi la selv ut bildene våre på Bloomshi sin konto på Instagram, og delte dette på våre private kontoer.

Vi opprettet et skjema for nyhetsbrev hvor kunder frivillig kan melde seg på og få nyheter og tilbud. På LinkedIn delte vi en lenke til nettsiden slik at nåværended, tidligere og fremtidige kollegaer blir oppmerksomme på Bloomshi.com

Kundeservicen har vi dog lagt en god del vekt på, da det er viktig for oss at kundene enkelt får tak i oss uansett hva det måtte være. Vi har derfor synlig e-postadresse og telefonnummer på nettsiden, i tillegg til et kontaktskjema. Internt har vi satt en grense på at vi skal svare alle henvendelser så fort som mulig, og innen 24 timer. Kundeservice kan være en avgjørende faktor i forhold til om de kundene vi får vil komme tilbake til oss.

Oppsummering
Dette har vært en vanskeligere oppgave enn hva jeg så for meg, men det har vært veldig spennende! Gruppesamarbeidet har gått over all forventning, og vi fant fort ut hva våre individuelle styrker og svakheter var når det kom til markedsføring og det tekniske aspektet av å opprette en nettbutikk. Dette hjalp oss mye, og vi kom oss veldig greit gjennom mange av utfordringene, som det rent tekniske med å opprette en nettbutikk, og hva slags logo vi skulle ha.

 Alt i alt er jeg fornøyd med resultatet, og har fått flere tilbakemeldinger fra venner og bekjente om at nettsiden ser bra ut. I tillegg er det gøy å se at vi faktisk selger produktene våre, og jeg gleder meg til jeg ser en av våre totebager ute i gaten.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *