Det første trinnet for å bygge en vekstmaskin

Dette innlegget er originalt skrevet av Brian Balfour. Vi fikk som oppgave å oversette et innlegg.

Når jeg møter nye selskaper for å gi råd om vekst, er det første spørsmålet jeg får: «Hvilken taktikk skal jeg bruke for å utvide virksomheten min?» Først ville jeg prøve å gi et svar. Men det føltes aldri riktig. Tross alt møtte jeg nettopp denne personen og visste nesten ingenting om deres virksomhet eller kunder. Enda viktigere skjønt jeg begynte å innse at spørsmålet vanligvis stammer fra søket etter en hemmelighet, hack eller tips om en veksttaktikk som skulle låse opp alle deres vekstproblemer.

Svaret mitt på det spørsmålet siden har endret seg. Jeg trekker på skuldrene og sier «jeg aner ikke.» Svaret mitt nå blir vanligvis møtt med et blikk i ansiktet som om jeg bare slo vinden ut av seilene på dem. Etter at jeg har la den vanskelige stillheten hengende et øyeblikk, følger jeg opp for å be dem slutte å lete etter taktikk først, og begynne å fokusere på å etablere en vekstprosess.

Prosess?!?!? Egentlig?

Det er fire grunner til at jeg legger vekt på prosess først og taktikk andre.

1. Vekst er summen av mange små deler

Internett elsker å glede seg over historier om vekstkurver som ser ut som nedenfor. Som et resultat har alle en tendens til å fokusere oppmerksomheten mot det som skjedde rett før det ser ut til at veksten begynte å eksplodere. Nok en gang, på jakt etter den eneste tingen som låste opp en eksplosjon av vekst.

Det vi egentlig burde være interessert i var hva som var alle tingene de gjorde før det punktet i kurven? Hva er alle tingene de gjorde etter for å holde veksten i gang? Hvordan fant de alle disse tingene?

Virkeligheten av vekst er at det aldri er en sølvkule. Dette betyr ikke at du ikke vil ha eksperimenter som gir avvikende resultater. Du vil absolutt. De fleste outliers skyldes kombinert læring av en haug med tidligere eksperimenter. De kommer fra å kjenne kanalen, produktet og kunden din bedre enn noen andre på markedet og ta informerte risikoer basert på disse læringene.

Mennesker som pleier å fokusere på taktikk først, pleier også å se etter sølvkuler. De hopper rundt til den nyeste og beste taktikken eller kanalen de hørte om å lete etter gullpotten på slutten av regnbuen i stedet for å bruke tiden på å lære av eksperimenter og ta smarte beslutninger basert på disse læringene. De klør overflaten i en haug med forskjellige områder, men borer aldri dypt nok til å finne oljen.

Poenget: Du trenger en prosess som kontinuerlig vil generere nye vekstideer, teste dem effektivt, lære av dem effektivt og bruke disse læringene til å navigere mot å låse opp kontinuerlig vekst.

2. Endringshastigheten akselererer

Hvis du ser på bare de siste 18 månedene, har alle større kundeoppkjøpskanaler gått gjennom noen grunnleggende endringer. Her er bare noen få av kanalene med noen av endringene:

seo-display-email-facebook-endringer

Det som fungerte på Facebook for 3 måneder siden, fungerer ikke i dag. Det som fungerer i dag, vil sannsynligvis ikke fungere på 90 dager. Det samme gjelder nesten alle større kanaler. Noen er tregere å endre enn andre, men det er en sikker ting at de vil endre seg.

Hvis du ser på makronivå de siste 15 årene, finner du to viktige trender. En, nye kundeoppkjøpskanaler vises med raskere hastigheter (grafen nedenfor viser bare virale kanaler, så det er faktisk mer). To, syklusene av effektivitet skjer mye raskere.

En maskin er bygget for å produsere en stadig voksende engasjert brukerbase. Maskinen behandler taktikken. Prosessen gjør maskinen.

Poenget: Taktikk først er å sette vognen før hesten. Du trenger en prosess som vil hjelpe deg med å bygge en skalerbar, forutsigbar og repeterbar vekstmaskin.

Elementer av en god prosess

Vi bruker en bestemt prosess som jeg opprettet, som er en del old school Scientific Method, del Lean Startup, del mine egne detaljer. Det er ingen rett eller perfekt vekstprosess. Den viktige delen er bare å ha en, holde seg til den og forbedre den over tid. Jeg tror hver vekstprosess bør ha noen sentrale elementer:

1. En måte å sette store mål mot de områdene som påvirker veksten din mest

2. En strukturert måte å kontinuerlig komme med vekstideer og eksperimenter

3. En måte å prioritere til disse eksperimentene

4. En måte å effektivt designe disse eksperimentene på

5. Analyse av noensinne eksperiment om det lyktes eller mislyktes

6. Deling av læringer på tvers av team og implementering av dem tilbake i eksperimentlisten.

Få de 6 tingene riktig, og jeg tror du er på rett vei til suksess.

Hva er så spesielt med prosessen?

Jeg får dette spørsmålet mye. Jeg blir også bedt om maler for alle dokumentene vi bruker. For å være ærlig, tror jeg ikke noe av det vi gjør er spesielt. Suksess fra en vekstprosess kommer fra å ha flid til å holde seg til prosessen, fordi 90% + ikke gjør det. Prosessen er vanskelig, og den kan være kjedelig. Det er lettere å avlede fra prosessen for å jage et annet skinnende objekt. Ikke bekymre deg for å følge prosessen min nøyaktig eller ha de nøyaktige dokumentene jeg bruker. Fokuser på å etablere de ovennevnte 6 elementene i en prosess som fungerer for deg og teamet ditt.

Vis meg prosessen !!!!

For å se hele prosessen i aksjon, se en video av en presentasjon jeg ga som beskriver denne prosessen. Du kan også lese om hvert trinn i detalj i serien Building A Growth Machine.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *