Vurdering av Nelly.com

I forelesningen til  Karl Philip Lund gikk vi gjennom ti forskjellige kriterier man kan bruke når man vurderer en nettbutikk. Jeg har valgt å vurdere Nelly.com da dette er en stor norsk nettbutikk som jeg selv har vært borti før.

Nelly.com
Dette er en nettbutikk for jenter mellom 18 og 35 år, hvor man finner alt fra treningstøy til skjønnhetsprodukter. Per i dag har Nelly over 700 forskjellige merkevarer, og det er svært mye å velge mellom. I tillegg til å ha forskjellige uavhengige brands med i sin portefølje har Nelly også sin egen linje, da NLY Trend og NLY Shoes. (Nelly.com)

Kriterie nr 1: Førsteintrykk
Det første kriteriet tar for seg førsteintrykk. Dette har mye å si for om kunden faktisk vil gå gjennom med et salg, da man gjør seg opp en mening spesielt om virksomheten er legitim eller ikke med en gang. I følge Inevo er det tre spørsmål kunden kan svare på for å sjekke om førsteintrykket er bra eller dårlig: (Inevo)

  • Har jeg kommet til riktig sted?
  • Hva er det jeg kan gjøre her?
  • Hvorfor skal jeg gjøre det her?

Med en gang man kommer inn på Nelly.com ser man logoen, og forskjellige utvalgte kampanjer. Per dags dato har de 20 % på klær som passer til våren, i tillegg til å ha en egen blokk med antrekk til 17.mai. Om man går inn på hovedmenyen er det tydelig katergorisert fra nyheter til salgsvarer, og med underkatogerier som jakker, gensere, sko og bukser. Man kan også søke etter spesifikke merker, noe som gjør det enkelt for meg å sjekke om Nelly har den varen jeg er på utkikk etter. Om man scroller nedover på forsiden finner man mange kampanjebilder man kan bli fristet av, i tillegg til god informasjon om hvordan man kan kontakte kundeservice eller hvordan Nelly håndterer frakt og returer. Alt i alt gir Nelly.com et bra førsteinntrykk (terningkast 5)

Kriterie 2: Synlighet
Dette kriteriet tar for seg hvor lett virksomheten er å finne. Om jeg søker etter «bikini» eller «genser» på Google kommer Nelly opp som sjette nettside, bak blant annet Zalando. Zalando har annonser på Google, noe jeg syns Nelly også burde vurdere å gjøre for å øke synligheten enda mer.

Til tross for dette er Nelly en generelt godt kjent nettbutikk blant sin målgruppe, og om jeg sjekker Instagram har de over 440K følgere. Dette er et bra tegn i og med at det er her de som oftest vil kunne treffe sin målgruppe.

Terningkast 3

Kriterie 3: Brukervennlighet
Det er svært viktig at en nettside er brukervennlig, da kunden fort vil finne et alternativ om den ikke er det. I Nelly sitt tilfelle er det derfor viktig at man enkelt kan søke etter det man ønsker, og å kunne spesifisere kategoriene. Dette vil si at man enkelt skal kunne velge hvilke størrelser og farger man er på utkikk etter i en spesifikk kategori. Dette gjør Nelly veldig enkelt for kunden, da man under alle kategorier kan huke av hvilken størrelse, farge og mønster man ønsker å se. Med tanke på at det er så mange merkevarer og så mange forskjellige varer på nettbutikken er dette vsvært positivt.

Videre ser jeg på hvor brukervennlig Nelly.com er på mobilen. Til tross for at Nelly.com er responsiv (tilpasser seg etter størrelsen på skjermen) er den noe treig når man går inn på dataversjonen på mobilen. Dette er som forventet, og Nelly har også laget en app man kan laste ned for å gjøre opplevelsen enklere. Terningkast 4.

Kriterie 4: Kjøpsprosessen
Allerede på forsiden ser man hvilke betalingsmåter man har å velge mellom, da fra å betale direkte eller å bruke Klarna/ PayPal. Man får også muligheten til å enten logge inn eller fortsette som gjest når man skal betale. Nelly er oversiktlig gjennom selve betalingsprosessen, og man kan velge hva slags frakt man ønsker fra PostNord. Terningkast 5.

Kriterie 5: Hastighet/ Teknologi
Som nevnt tidligere var Nelly treigere på mobilen, men jeg tar i betraktning at jeg gikk inn på nettsiden som hovedsaklig er ment for dataskjerm. På Google PageSpeed Insights ser jeg at Nelly scorer 30/100 på mobil, noe som støtter opp under min opplevelse. Nelly scorer dog 82/100 på PC, noe som er svært bra. Ettersom Nelly scorer såpass dårlig på mobil gir jeg terningkast 3.

Kriterie 6: Kundetilfredshet
På Trustpilot har Nelly.com 3/5 stjerner. Her har 51% gitt Nelly en enestående vurdering, og 28% har gitt Nelly en dårlig vurdering. Det er derfor åpenbart noe Nelly kan forbedre seg på, og terningkastet blir 3.

Kriterie 7: Trygghet
Hvor enkelt er det å returnere en vare? Og hvordan tar man kontakt med kundeservice om det skulle være noe? Dette er to spørsmål kunder ofte stiller seg selv når man handler på nett. Dette syns jeg Nelly er veldig flinke på å få frem raskt og enkelt til kunden. Terningkast 6.

Kriterie 8: Kundekommunikasjon
Hvor gode en nettbutikk er til å kommunisere med kundene sine spiller en stor rolle gjennom hele opplevelsen. Nelly deler selv ofte bilder av kunder på sine sosiale medier, som da har tagget Nelly i innlegg på for eksempel Instagram. Jeg fant ingen svar fra Nelly på kunders omtaler av varer på deres egen nettside, noe Nelly kan forbedre seg på. Kunden har heller ikke mulighet til å kommunisere direkte med kundeservice på nettsiden, da gjennom en chatfunksjon. Terningkast 3.

Kriterie 9: Priser og utmerkelser.
Nelly viser ingen priser eller utmerkelser på sin nettbutikk. Terningkast 1.

Kriterie 10: Konsept og strategi
Konseptet til Nelly skinner gjennom nettsiden ganske bra. I tillegg bruker de forskjellige populære influensere til diverese kampanjer. Terningkast 5.

Samlet vurdering

Terningkast 4.

Nelly.com er generelt en gjennomgående god nettbutikk, men det er flere punkter de kan forbedre seg på. Ved å annonsere på Google og å tilby en chatfunksjon til kundene direkte på nettsiden kan de score høyere.  

Kilder

https://nelly.com/no/klær-til-kvinner/

https://inevo.no/blogg/hvordan-vurdere-din-nettbutikk/embed/#?secret=8MDPAviUQw

https://no.trustpilot.com/review/www.nelly.com

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *