Refleksjonsnotat

Jeg har nå hatt tre uker med første emnet i Digital markedsføring, hvor Arne Krokan har introdusert oss for plattformer, kunstig intelligens, 3D-print og mye mer. Det har vært tre hektiske uker med mye arbeid, men det har vært veldig interessant!  

Personlig så har jeg i langt større grad blitt oppmerksom på hvor mange digitale plattformer det finnes, i tillegg til å skjønne mer av hvor langt vi faktisk har kommet i den digitale utviklingen. Det som har overrasket meg mest er hvor utbredt bruken av kunstig intelligens allerede er. Det er allerede mange arbeidsoppgaver som er del- eller helautomatiserte, og de fleste av oss er daglig borte i kunstig intelligens. Om vi spør ChatBoten til DnB om hjelp, eller Siri (digital assistent til Apple) om noe, samhandler vi med nettopp kunstig intelligens. Det var veldig moro å faktisk sette seg litt inn i hvordan teknologien utvikler seg, og hvordan dette påvirker samfunnet vårt. Det var også veldig interessant å lære mer om de store aktørene innen digitale plattformer, som Amazon. De har hatt en helt vill utvikling, som ikke ser ut til å avta med det første. 

I tillegg til kunstig intelligens har vi også vært innom en god del av algoritmer, og hvordan de påvirker hva som er tilgjengelig for hver enkelt på internett. Jeg har tidligere skrevet et blogginnlegg om filterbobler og ekkokammer, som kan leses her. Det er veldig interessant og til tider ubehagelig å lære mer om hvor mye informasjon nettsteder har om deg og dine preferanser, og hvordan de bruker det til å sette sammen din egne, personlige boble. The Social Dilemma på Netflix tar opp dette teamet, hvor det blant annet nevnes at skaperne av store, digitale plattformer bevisst følger personer de vet har forskjellig syn på ulike saker, kun for å få tilgang til mer informasjon og derfor være i stand til å se nye sider av en sak. Det varierer derfor veldig fra person til person hva man får opp, ett eksempel på dette er forsiden til vg.no; toppsakene varierer helt ut ifra hver enkelts algoritmer, i håp om å skape interesse og dermed generere mer klikk og søk. Dette visste jeg ikke før, men er noe jeg tenker over hver gang jeg nå går inn på vg.no. 

Samtidig som jeg har lært om nye teknologiske muligheter, har vi også sett på de negative konsekvensene av forandringen. Kina sitt « Social Credit Score» system har jeg også vært innom tidligere i mitt innlegg om sosiale konsekvenser av kunstig intelligens. Jeg syns det er absurd å tenke på at så mange mennesker blir overvåket til enhver tid, og kan få negative sanksjoner eller fordeler på bakgrunn av disse dataene. I tillegg er det relevant å se hvor mange jobber som står i fare for å forsvinne om flere arbeidsplasser og prosesser blir helautomatiserte. Yrker som sjåfør, butikkansatt, vaskepersonell og til og med kokker kan bli byttet ut med roboter og kunstig intelligens. Det vil så klart oppstå nye abreidsplasser som en konsekvens av automatisering, men jeg er spent på å se utviklingen av dette.

Den digitale utviklingen har kommet langt, men det er fortsatt uendelige muligheter. Jeg gleder meg til å følge med på denne utviklingen videre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *